Omdat ik
mijn afkomst als blonde geschifte Nederlandse niet wil verloochenen, fiets ik
met enige regelmaat door de stad. Ik heb zelfs mijn kroost zover gekregen dat
ze getooid met fietshelm de barre tocht naar school maken. Dat is niet overdreven
(naar Nederlandse maatstaven althans). Onze straat is behoorlijk steil en smal
omdat er aan weerszijden auto’s geparkeerd staan. Dat weerhoudt
automobilisten er niet van om met een noodgang voorbij te razen. Aan het eind
van de straat volgt een scherpe bocht naar rechts die stijl omhoog gaat,
gevolgd door een weg die meer kuilen heeft dan asfalt. Daarna volgt het
grootste obstakel; een drukke verkeersader waar het zebrapad alleen ter
versiering dient. Bij de eerste rit stond het zweet me in de handen maar
inmiddels fietsen we routineus langs blaffende zwerfhonden, losliggende stenen,
diepe kuilen en geparkeerde auto's waarvan de portier ieder moment kan
openvliegen.
Ons
bezoek trakteren we ook vaak op een fietstocht. Dat klinkt wat onaardig maar
eigenlijk is het een hele leuke manier om de stad te leren kennen. Het wordt
zelfs gepromoot door speciaal aangelegde fietspaden. Niet dat voetgangers of
overig verkeer zich daar wat van aantrekt, maar het is een eerste stap. De
route volgt de Donau en Sava en start bij de voornaamste attractie van de stad,
Kalemegdan. Van daaruit kun je naar een eilandje fietsen waar heel Belgrado
zich zomers vermaakt of oversteken naar Nieuw Belgrado om te eindigen in Zemun,
een oud stadje dat bekend staat om zijn visgerechten en de lokale maffia.
Het
hoogtepunt van de tocht is een heuse fietslift die zorgt dat je veilig op de
brug kan komen om de rivier over
te steken. In het voor- en najaar werkt dat perfect. Je drukt op de knop, de
lift komt, fiets erin en boven stap je weer uit. Fluitje van een cent zou je
denken maar om volstrekt onduidelijke redenen heeft de daartoe bevoegde
autoriteit besloten zomers een liftjongen in te huren. Zijn enige taak is te
zorgen dat de lift op de juiste manier wordt bediend. Op een mooie zondag stonden
wij geduldig te wachten om omhoog te kunnen. De liftjongen had ons nog geen
blik waardig gegund, het telefoongesprek dat hij voerde was oneindig
veel belangrijker dan de rij 'klanten' die stonden te wachten. Net toen mijn
dochter haar fiets naar binnen wilde rijden hield hij haar tegen, sloot de
deuren en wees op een vergeeld papiertje aan de liftdeur; 'Pauze van
13.00-13.30 uur'. Ik dacht nog even aan 'Candid Camera' maar weet na anderhalf
jaar Servië
inmiddels beter. Het interesseerde hem geen moer dat er nog tien anderen
stonden te wachten, hij had pauze en de rest van de wereld kon afzinken. Zelf bedienen was ook geen optie want hij had natuurlijk wel de moeite genomen om de lift te blokkeren. Doorgaans ben ik best begripvol maar toen even niet. Ik heb een
aantal zeer didactisch onverantwoorde termen gebruikt en zelfs enig fysiek
geweld. Toen we later terugfietsten zagen we tot onze stomme verbazing dat er
twee liftbediendes waren, die dus kennelijk allebei op hetzelfde moment pauze
hadden.
Sommige
dingen zal ik nooit begrijpen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten