Als je maar 6-8 weken per jaar 'thuis' bent
dan is een kabelabonnement à
45,- euro per maand toch wat overdreven. Een
mailtje dus naar Ziggo om de boel op te zeggen, vijf minuutjes dacht ik nog naief.
Een half uur later heb ik alle krochten van
de website van Ziggo gezien. Ik weet welke fantàààstische
produkten ze aanbieden en welke ongelóóflijke kortingen ze
daarbij geven. Een formulier, telefoonnummer, mailadres of andere tamtam om
mijn abonnement op te zeggen kan ik niet vinden. In plaats daarvan beland ik
steeds weer op dezelfde pagina die mij uitlegt dat ik weliswaar kan verhuizen
maar meteen mijn nieuwe adres vraagt zodat ik het hele zaakje kan
overschrijven. Ook de computermevrouw waar ik mijn verzoek op verschillende
manieren intik (IK WIL MIJN ABONNEMENT OPZEGGEN STOM BLOND MOKKEL!!!!) blijft
tot mijn grote woede stoicijns melden dat ze mijn vraag niet begrijpt.
Met een snel toenemende razernij probeer ik
de ouderwetse methode. Dat is nog niet zo makkelijk want ik kan in eerste
instantie geen telefoonnummer vinden. Ik begin langzaamaan te geloven dat er
stiekem niemand werkt bij Ziggo maar dat het bedrijf gerund wordt door 1 nerd
voorzien van een server en wat digitale snufjes. Als ik eindelijk een telefoonnummer
heb gevonden brengt het keuzemenu mij niet bij een aardige, begripvolle en
efficient handelende helpdeskmedewerker van vlees en bloed maar bij een dementerende Richard
Clayderman die iedere vijf minuten hetzelfde deuntje inzet.
Mijn woede maakt plaats voor moedeloosheid.
Ik besluit mijn principes overboord te gooien en te liegen. Er is namelijk 1
mogelijkheid om mij eeuwig te bevrijden van de Ziggo-ketenen: ik meld dat ik
ben overleden.
En zo kwam het dat mijn zusje, die zo nu en
dan langkomt in ons huis in Nederland een brief op de deurmat vond met de
aanhef 'aan de erven van' .
Geachte heer/mevrouw,
U heeft gevraagd alle abonnementen van
Ziggo stop te zetten in verband met het overlijden van uw dierbare. Wij willen
onze deelneming betuigen en u heel veel sterkte toewensen etc.etc.
Ik juich van geluk als ik het verontruste
berichtje van mijn zus ontvang. Wie niet groot en sterk is moet slim zijn!
Als ik een paar weken later mijn Nederlandse
voordeur open vind ik een nieuwe brief van Ziggo, ditmaal gericht aan 'De
nieuwe bewoners van ..'
Misschien weet u het nog niet maar in uw
woning beschikt u over een werkende televisie en radioaansluiting van Ziggo.
Helaas is bij ons geen abonnement op dit adres bekend. Om onbezorgd van Ziggo
te blijven genieten, vragen wij u vriendelijk het liefst nog vandaag contact op
te nemen via 0900-****.[] als wij niets van u horen wordt de aansluiting van
Ziggo na 2 weken afgesloten.
Vervolgens worden er nog 2 alinea's
verspild met een reclameriedel over de beste kwaliteitsbeleving (eh?) 60 digitale zenders, HDTV etc. Ze eindigen
met nogmaals het dringende verzoek om vandaag nog contact op
te nemen.
Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en
onderweg naar Nederland als de mannelijke helft van ons gezin zich met een
schok realiseert dat we geen TV en dus ook geen WK voetbal kunnen kijken. Ik
zet al een stil vreugdedansje in als mijn iets te handige wederhelft ontdekt
dat de TV het gewoon nog doet. Sterker nog, we hebben allerlei afschuwelijke
commerciele zenders met programma's als 'My big fat gypsy wedding, Teenage
Moms', een naakt(!) dating programma en allerlei misselijkmakende
nagesynchroniseerde rotzooi.
Mijn geënsceneerde
dood heeft niets opgelost, voor eeuwig zal ik boeten in de hel die Ziggo heet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten